Lanz Bulldog

Klicka på en bild för ett bildspel från arbetet vintern 2010-2011. Nedmontering och genomgång av vår Lanz Bulldog 25 1939.

Hämtad från Västergötland.

Inkörd i verkstad för nedplockning och rengöring.

Med en hemmakonstruerad avdragare går de flesta svänghjul att ta loss.

Nu är cylinder och svänghjul borta, bara vevaxel kvar att ta bort. Se´n är det bara rengöring och det är inte lite, beställa ny ratt och packningssatser. Därefter kommer det roliga, att få ihop det till en Bulldog igen.

Efter mycket om och men, med tysk konstruktion, så är vevaxeln borttagen.

Efter putsning och kontroll av vevaxeln är den färdig för montering. Nu återstår några månaders tvättning, och väntan på delar från Holland, innan hopmonteringen kan påbörjas.

De första delarna har kommit från www.Delegro.com Holland. Dom har mycket begagnat och nytt till Lanz, mycket bra priser. Ratten blev kanonsnygg med ny träring. Nu är det dags att börja med hopmonteringen. Framåt våren är den förhoppningsvis klar.

Nu är hopmonteringen påbörjad. Det som är närmast på tur, är att göra fem meter nya oljerör, 3mm med ulltråd invändigt för droppsmörjning. Sammanlagt är det nog ett tio-tal rör.

Nu har dom sista delarna kommit. Kolvringar, packningar och vev till oljepumpen. Det komplicerade lamellsystemet är monterat, fick bara plocka bort det två gånger innan det blev rätt. Det är ju svårt ibland att komma ihåg hur man plockade bort. (Har det med ålder att göra?)

Ca tio meters kopparrör är dragna med ulltråd inuti, eftersom många delar har droppsmörjning.

Nu skruvas framvagnen dit så att den står stadigt, när den ska dras i remskivan.

Motorn är nästan färdig. Nu skall den köras med Maggans Farmall A, ett par timmar, för att slita in de nya kolvringarna och vevstakslagret. Därefter ska lagret efterjusteras innan start. Kontroll av att alla oljeledningar fungerar som de ska. Nu är det inte långt kvar! Om ett par veckor hoppas vi på provstart.

Nu är den under provstartning och med lite omställning på pumpen, så kommer den att går perfekt. För det är ju lite provande fram och tillbaks. För tyskarnas inställning är ju inte lika som på en svensk Beijer tändkula. Det finns inte så många kvar idag, som har skruvat på en Lanz som man kan fråga. Trägen vinner! Så här låter det http://www.youtube.com/watch?v=rotJy_q-lv8.

Nu är startmotorn ditsatt, återstår bara att värma.

http://www.youtube.com/watch?v=rotJy_q-lv8.

Nu är den ute på sin första tur, efter trettio års vila. Den går mycket fint i motorn. Bara lite finjustering återstår.

Har varit ute och visat mig lite i sommar. I Aneby i sol.

I Målilla blev det i regn. Kolla på http://youtu.be/db_jDM6XAgU när vi startar den hemma i verkstaden.