Sidovagnscykel

Nostalgiprojekt!! Leif byggde tillsammans med sin bror Jan-Erik och Per Axelsson varsin sidovagnscykel 1968. Efter många års tjat har nu en av dom kommit i vår ägo.Tanken är att ställa upp med den på uppvisningslopp på Sviestad och i Hedemora.

Vi lägger ut bilder efter hand som arbetet kommer igång under senhösten.

Ännu mer nostalgi, den hämtades med samma släpkärra, som användes då det tävlades på den. Nu behöver vi bara en Mercedes 190 D 1963, så är nostalgin fulländad.

Vi var på MC-mässan i Göteborg och pratade med Racerhistoriska klubben. Vi fick ett tråkigt besked om att man inte får åka med sidovagnscykel på paraderna. Därför är vi nu intresserade av att köpa en TT-cykel 4-takt, för då får jag åka. Ring om ni har en sådan till salu, så får vi se om den passar oss.

Detta är en boxholmare = BMWR75-5. Vi var tre stycken som byggde varsin  cykel 1968. Jag körde bara två år, sedan såldes min. Min bror körde två år, sedan byggde han en med Honda 750, och då sålde han BMW:n till en granne. Efter ett år köpte han en ny motor BMW R75 av Bosse Rindar, det var det värsta som fanns att köpa då. Med den kördes ett par tre tävlingar, sedan slog han runt med den. Då började han bygga om den till 13 tums hjul (innan 16"). Därefter blev den liggande. Jag började försöka att köpa tillbaka den, men fick svaret den äter inget bröd där den ligger. För 4-5 år sedan blev den min. Min tanke var att få den klar till 50-års racet på Sviestad, eftersom vi körde med ett antal veteranmotorcyklar på premiärracet. Tanken var att köra paraden, men fick veta att jag inte fick köra den, samt att min bror gick bort, så intresset försvann. Den tredje boxholmaren, Per Axelsson gick bort några år tidigare.

Den har nu fått ny ägare från västkusten.

 

 

1968 utustades den med en BMWR69S-motor, som utbyttes mot en BMWR75-motor. Den inköptes trimmad och klar från Bo Rindar 1971.

Här är bilder från 1968-69,

när Sven (Frasse) Fransson var hos oss och gjorde reportage om bygget av cyklarna.

Här kör jag backtävling på Omberg med burkslaven Reidar Andersson. Han utnyttjar tyngdlagen fullt ut. Det är inte många mm till marken.

Här en bild från en av de sista tävlingarna "Lillen" körde innan han kraschade.Det är den cykel min bror åkte på innan han byggde ytterligare en, med en Hondamotor. Det är denna cykel som jag nu köpt.

Tänk om jag hade fått köpt den för trettio år sedan. Då hade det inte varit så mycket jobb, men det är bara at börja renovera. Jag har ju varit med och byggt den, så jag vet ju hur det ska se ut. Det är en BMW 750, som Bosse Rindar har trimmat.

Det ska bli roligt, för det här är ju inte lika tungjobbat som tändkulemotorer och traktorer. Arbetet kommer att ske i nya verkstaden hemma i Mjölby.

Nu är ram och fälgar blästrade och vinterns arbete påbörjat.

Dags att putsa bort rost på alla smådelar. Många dagarstidsfördriv.

Provmontering av fälgar.

Svarvning av diverse axlar.

Nu är sidovagnsdelen färdig.

Provmontering av allt. Fuldan står och väntar på sin tur. (Nästa vinter)

Provmontering av motor, kommande arbete är baksving och bromsar.

2016-01-22

Kåpan har ju inte varit till denna cykel, så vi måste göra om den lite.

2016-01-22

Det blir nog bra, när det blir färdigt framåt sommaren.

2016-01-22