GBM2

Här kan ni följa vår renovering av gengasanläggningen fram till montering. 

Ett stort tack till Staffan i Vallentuna och Marie på Företagens arkiv i Sörmland, 016-17 80 19, som har hjälpt oss med bilder och broschyrer för att lösa våra problem,  så vi har kunnat plocka ihop motorn.

Hoppas de nya ägarna (Munktellsmuséet) får mycket roligt med den. Vi har haft det under tiden vi har haft den.

 

 

 http://youtu.be/FjIVQ-oC-zI

 
 

Här sker leverans till Munktellsmuseet. Nu får de ta över och fortsätta så att alla förhoppningsvis kan få se den gå. Det behövs en Scania för att komma dit.

Nu är den nästan färdig och mer blir inte gjort förrän nästa vinter.

 2013-03-07

Den är rätt maffig. Det är inte något som man ser varje dag. Än har i vi i alla fall inte, fått komma till någon som har en, eller har varit med om att köra en sådan här traktor. Men vi söker fortfarande kontakt.

Vi vill inte störa vår plåtråtta, därför letar vi efter en Hesselman T500 kylare, som inte är rostig. Får vi ingen tag i, får vi väl störa råttan och tillverka en ny.

Ytterligare en renare är färdig, det knallar sakta men säkert framåt.

2013-02-22

Det är tur att vi har skrotat ett gammalt Munktells tröskverk, för dess såll gick att använda till renaren. Nu ska det riktas innan gaveln svetsas dit och sotningsluckor tillverkas.

2013-02-19

Den första renaren är nu tillverkad. Det var riktigt roligt, det är nog trettio år sedan man användes gas och svetsade med. Det är roligt att uppliva gamla minnen, för nu slipper man ju ligga under en bil och få smältande underredsmassa innanför skjortan.

2013-02-13

Här börjar vi med det utvändiga, alla kylare och renare. Det är ganska fantastiskt, vi måste ju flytta fram startveven och då passade mellanaxeln till en BM10. Det var till och med utsvarvat så veven passar.

2013-02-07

Bensintank är tillverkad och monterad. Allt på motorsidan är nu färdigt. Återstår endast det utvändiga.

Det har tagit en bra stund att klura ut hur gasreglaget till gengasen ska sitta för att fungera. Nu har jag löst det för det finns ju ingen traktor eller beskrivning att tita på. När man använder reglaget till pumpen, då vrider det sig och går upp och ner. Den lilla skruven reglerar då gasspjället.

 

2013-01-30

 

Någon gång har huven bytts ut, så nu har vi fått göra ett nytt hål för blåslampan. Nu börjar jag se slutet, det är bara ett antal reglage kvar att tillverka. Men det förstås, det är ju sex kvadratmeter plåt kvar att arbeta med, men det blir nog inte i vår. Stenaröjar´n vill komma in och få sin motor monterad, då kanske vi kan bryta sten i sommar.

Nu är i stort sett alla delar på motorn monterade. Nu ska alla leder till spjällen tillverkas. Hur ska dom kopplas ihop??? En del är till startning på bensin och en del till gengasen, men efter mycket kliande i huve´t så löser det sig nog.

Här är de sista rören på toppen monterade, så nu är den färdig.

Provmontering av rör, samt renare, vilken ska nytillverkas.

Det är tur att det finns smidiga lyftar på Biltema, för kylaren är tung.

Nu kommer vi att börja använda dom för ändamålet inköpta plåtmaskinerna . De kostar ju bara en bråkdel i dag mot vad de kostade på 70-talet, då jag startade bilverkstad.

Här har vi hämtat fyra kvadratmeter plåt . De är inte dyra. 1972 kostade en plåt 120 kr, idag kostar den 240 kr, det är inte stor prisstegring på 40 år.

Denna veckan har det hänt lite.

Det är rätt så roligt, eftersom man inte var född när det plockades sönder, man får plocka bort två bitar, för att få dit den nästa. För konstruktörerna vara likadana då som idag, varje bit är specialpassad. Nu är det inte så mycket kvar på motorn och det finns det inga instruktioner på inställningar för. (Bl a sex olika luftspjäll) Enl uteslutningsmetoden på de gamla vajrarna så löser det sig nog.

Men ibland måste man gå ner till sjön och ta en fika när det är fint väder, för om fem månader vänder det ju igen.

Eftersom jag har gjort iordning en BM10, har det inte hänt något på ett tag. Nu har fästen monterats på pannan, så att jag kan sätta dit pannan på traktorn. (Som ni ser så målar jag inte, för jag är rädd om 70 års patina). Nu tar jag julledigt, så det händer inget förrän nästa år.

Nu har vi monterat cylinder och avgasrör som går ut bakåt.

Det är många delar som ska dit och man får montera flera gånger, för när man satt dit en del, så felas det några millimeter på nästa, och då får man göra om. Det finns ju inga beskrivningar som talar om i vilken ordning de ska monteras. Fördelen är ju att de inte är fastrostade.

Här håller vi på att montera pumpen till undertrycket, samt fäste för magneten. Flyttning av vattenpump.

Nu passar vi på att justera in lagren, när den är sönderplockad. Jag gör som jag blev lärd på 60-talet, för idag är det ju så mycket nytt med allting, som man inte förstår. Men de unga de kan ju allt, trots att de aldrig gjort det förut och dessutom inte ens var påtänkta, när de här maskinerna användes.

Det är den här plattan, som vi ska sätta mellan cylinder och block, för att sänka kompressionen, samt stänga luftkanaler. Kompressionen måste sänkas för att kunna starta på bensin innan man slår över till gas.

Det är tur att det finns smidiga lyftkranar, när orken börjar tryta, för det är ju rätt tungt att lyfta bort cylindern.

Nu har vi börjat med att plocka sönder motorn, för att kunna montera de motordelar som behövs.

Nu har det kommit 40 mm regn på ett par dagar, så då blir det lite gjort i verksta´n. Nu är det bara ytterligare ett femtiotal delar som ska rengöras. Det är ett riktigt "skitjobb" när man står vid stålborsten.

Gengasanläggningen provisoriskt monterad på traktorn, för att se att alla delar finns, inför träff i Målilla i augusti. Där hoppas vi att få kontakt med någon som har en, har kört eller vet hur anläggningen fungerar.

Här slipas ventilerna in. Det tar en stund när man gör det för hand, men så gjordes det förr. Dagens mekaniker vet ju inte ens vad det är att slipa in ventiler. När man började för 52 år sedan hemma hos farsan, så har man lite kunskap kvar.

Så här blev det. Det är ju rätt fantastiskt att de kom på att man skulle ha fem ventiler per cylinder, när de byggdes om till gengas. Tändkulemotorn är ju en tvåtakt och där finns ju inga ventiler.

Här fräser Leif ventilsätena.

Nu är aggregatet sönderplockat, så nu vet jag hur mycket arbete det är. Det är bara att sätta igång med svetsen och att inköpa ett antal kvadratmeter plåt. Det är ju inga problem när man kan ha det gamla som mall.

Det är många delar till motorn och många meter rör.

Hämtning av gengasanläggningen, som har stått avmonterad sedan 1946.

Här är vår GMB2, som vi ska montera på gengasanläggningen på, så den blir som när den såldes ny, 21/3 1944, till Kjellmans i Västergötland.Se film när vi kör in den i verkstaden.  http://www.youtube.com/watch?v=j_A8uESIkgM